Mazání chladících a klimatizačních strojů
Co je pro Vás důležité
- bezporuchovost chladícího cyklu
- včasné zjištění neshody kyselosti oleje
- ochrana komponentů před destrukcí
- provádíme test kyselosti oleje
- provádíme výměnu oleje
- zajistíme ekologickou likvidaci
Kdo maže, ten jede
Oleje jsou v chladících a klimatizačních systémech nezbytné pro zabránění kontaktu mezi vzájemně se pohybujícími částmi a v závislosti na typu kompresoru je také nutno odvádět teplo z horkých částí a zajišťovat utěsnění vysokotlaké části kompresoru, případně ventilů. Důležité jsou fyzikální (viskozita, kyselost) a chemické (oxidační, teplotní a hydrolytická stabilita) vlastnosti oleje.
- dle doporučení výrobce (obvykle 2-4 roky)
- po naběhaných cca 4 tisíce hodin
- při kyselosti oleje nebo jiného znehodnocení
Doporučená četnost výměny oleje
Kyselost oleje
Celkové kyselostní číslo je ukazatelem kyselosti sloučenin v oleji. Ta je převážně produkována samotným olejem a dalšími organickými materiály, oxidačním a teplotním rozkladem, chemickou degradací a hydrolytickým rozrušováním. Kyselost rovněž zvyšují kyselé nečistoty. V současných systémech s chladivy vznikají jak silné tak slabé kyseliny. Silné kyseliny jako kyselina mravenčí a octová z oxidace éterických chladiv a slabé kyseliny, jako mastné kyseliny z hydrolytické reakce esteru. Reaktivita těchto organických kyselin je různá. Většinou však dochází k nenávratnému poškození kompresoru.
- 1x za 2 roky v případě že je klimatizace provozována pouze sezonně (chlazení léto)
- 1x ročně v případě že je klimatizace provozována celoročně (chlazení léto, zima)
- nebo v závislosti na výsledku posledního testu
Doporučená četnost testu kyselosti oleje
Olej v chladícím cyklu
Ve výfukovém potrubí olej rozpouští malé množství chladiva při vysoké teplotě a tlaku. Po ochlazení v kondenzátoru chladivo přechází do kapalného stavu. Poměr mezi olejem a chladivem se zde drasticky mění. Až dosáhne koncentrace oleje v chladivu hodnoty menší než 1%, tak se dříve nemísitelný olej stane mísitelným s chladivem. Ve vstupním ventilu a v potrubí za kondenzátorem teplota chladiva vzrůstá a nerozpustné usazeniny se do něj vysrážejí. Při vypařovacím procesu ve výparníku se poměr olej/chladivo mění znovu. A začnou se objevovat fázově oddělené části. Po přehřátí se olej vrací zpět do kompresoru bez ještě zcela oddělených fází. Kompletní fázové oddělení nastane až v kompresoru kdy je olej ochlazen.
Při výpuštění chladiva z kompresoru je malé množství oleje vypuštěno spolu s chladivem.